Rekenen in Beeld is een onderzoeksproject van APS 
			en Erasmus Universiteit.
			
			
			Gecijferdheid gaat er om hoe mensen omgaan met de kwantitatieve kant 
							van de wereld om ons heen.
			
			Eén van de hoofddoelen van rekenonderwijs is leerlingen te leren hoe 
			ze rekenen kunnen gebruiken in de wereld om hen heen. We noemen dat 
			ook wel functioneel rekenen of functioneel gebruik van rekenen. Op 
			deze website wordt dat meestal gecijferdheid genoemd.
			Internationaal wordt het meestal Numeracy genoemd of Mathematical 
			Literacy.
			De 
			hypothese van dit onderzoek is dat leerlingen door het terugdringen van de taligheid 
			beter in staat zijn hun rekenkennis en –vaardigheden te tonen. 
							In dit onderzoek wordt systematisch onderzocht 
			(randomized controlled trial) of dit effect  
							optreedt door talige contexten te vervangen door 
							beeldende contexten. 
			De consequentie daarvan is dat als je wilt toetsen of leerlingen 
			kwantitatieve problemen uit het dagelijkse leven kunnen oplossen, 
			dat je dat beter en zuiverder kunt doen met beeldende contexten dan 
			met talige contexten.
							
							
Van tekst naar echt 
			beeld.
							
							From descriptive to depictive.
							
							
							
							
							
							
							De 
			uitkomsten van dit onderzoek kan gevolgen hebben voor toekomstig 
			rekenmateriaal en rekentoetsen.
			
			Onderwijsbewijs
			In het kader van het programma Onderwijsbewijs heeft Kees 
			Hoogland (APS) in 
			samenwerking met 
SEOR 
			van de Erasmusuniversiteit onderzoek naar het effect 
			van het op verschillende manieren aanbieden van contexten in 
			rekenopgaven. Het onderzoek is gehonoreerd door het programma 
			Onderwijsbewijs2 van het Ministerie van OCW als een onderzoek 
			met een evidence-based opzet,
			
			
Rapportage
			De volgende rapportages zijn beschikbaar
			*
			
			Tussenrapportage 2011
			*
			
			Hoofdrapportage 2012
			*
			
			Paper on ICME12, Seoul, South Korea 2012
			*
			
			Eindrapportage Onderwijsbewijs (2013)
			
			Overige publicaties en presentaties
			De volgende publicaties zijn over dit onderzoek verschenen 
			*
			
			Keynote lecture on ALM 2011, Dublin, Ireland (2011)
*
			
Paper on ICME12, Seoul, South Korea (2012)
			*
			
			Artikel in bundel Panama-conferentie (2012)
			*
			
			Artikel Van 12 tot 18 (2014)
			*
			
			Samenvatting op website NRO (2015)