| 
            
            
            10 december 2003:    Een folder in de bus 
              
             
              
            14 december 2003:  
            Een brief naar de Reclamecodecommissie 
            (...) Deze berekening 
            is in hoge mate misleidend. Er worden twee grootheden gedefinieerd, 
            namelijk de gemiddelde koers en de gemiddelde kostprijs.  Dat wordt 
            gedaan omdat bij deze grootheden een wiskundige wetmatigheid 
            optreedt. Het is namelijk 
            altijd waar dat: 
             >  als  .   Dat wil zeggen: 
            de gemiddelde koers is altijd hoger dan de gemiddelde kostprijs als 
            er ooit twee dezelfde bedragen zijn ingelegd met verschillende 
            koersen. Het maakt niet uit of je regelmatig inlegt of niet, de 
            koersen stijgen of dalen, als er maar minstens twee dezelfde 
            bedragen zijn ingelegd met twee verschillende koersen. Maar de 
            consument heeft niets aan de grootheid “gemiddelde koers”. Dit getal 
            heeft geen enkele betekenis voor de aandelenportefeuille. Je kunt er 
            niets mee berekenen en je wint ook niets als de gemiddelde koers 
            hoger is dan de gemiddelde kostprijs, dat is namelijk altijd zo. De 
            gemiddelde koers wordt alleen maar geďntroduceerd omdat deze altijd 
            groter is dan de gemiddelde kostprijs, waarmee gesuggereerd wordt 
            dat automatisch beleggen voordeel oplevert.  
            (...) 
              
            Hele brief bekijken: brief
            Kees Hoogland 
              23 december 2003:  
            Antwoord van de Reclame Code Commissie
             
              
             
              
               
                               Hele brief bekijken:
            
            brief Reclame Code Commissie   12 januari 2004:    Verweer van Postbank  
              
               Hele brief bekijken:  brief verweer Postbank   27 januari 2004:    Bespreking in Commissie. Klacht toegespitst op het gebruik van de maat: gemiddelde koers. Duidelijk gemaakt (hoop ik) dat die onzinnig en misleidend is. Uitspraak over enkele weken.   13 februari 2004:    Uitspraak ! 
 
   Hele brief bekijken: brief
            beslissing Reclame Code Commissie     15 juli 2004:    Een nieuwe folder van de 
			Postbank   
			     Een eerdere reclamefolder van de Postbank over automatisch 
			beleggen (december 2003) is door de  ReclameCodeCommissie op 13 februari 2004 als misleidend 
			bestempeld. In deze nieuwe folder zijn er twee zaken die opvallen in 
			vergelijking met de eerste folder. 1. De grootheid gemiddelde koers wordt niet meer expliciet 
			gebruikt. Er wordt wel impliciet een suggestie gedaan door 12 en 20 
			te kiezen als afwijkende koersen. Was er gekozen voor 12 en 17, dan 
			was de winst groter geweest. Was er gekozen voor 15 en 18, dan was 
			er verlies gemaakt. Dat kan de lezer narekenen. Het rekenvoorbeeld 
			is transparant wat dat betreft en kan zo in een spreadsheet 
			gesimuleerd worden. 2. Er wordt niet meer gesteld dat de automatische belegger altijd 
			wint, er wordt slechts gesteld dat de automatische belegger er 
			altijd bij is.  De grootste winst bij deze vorm van beleggen is waarschijnlijk de 
			gratis leren portefeuille.   |