Steen,
Lynn Arthur (ed.) (2001). Mathematics and Democracy, The case for Quantitative Literacy.
NCED, USA, The Woodrow Wilson National Fellowship Foundation.
Voorwoord
Literacy: een never-ending proces
Literacy gaat niet alleen over elementaire technische
vaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.
Literacy (in de 20e eeuw) gaat verder en heeft ook te maken met
wat een individu doet met deze vaardigheden: hoe hij ze gebruikt,
waar, hoe vaak, en met welk doel.
Literacy is niet een meetbare hoeveelheid technische
vaardigheden, maar vooral een uitspraak over de aard en kwaliteit
van interactie tussen een persoon en zijn sociale omgeving.
Literacy kan geen vaststaande betekenis hebben los van tijd en
plaats.
Betekenis geven aan Literacy is een never-ending proces.
Liberating literacy
Wat betekent Literacy in een democratische samenleving gericht op
individuele vrijheid?
Maak onderscheid tussen Inert literacy en liberating literacy.
Inert literacy is het niveau van verbale en numerieke
vaardigheden om instructies te begrijpen, routine handelingen te
verrichten en op een mechanistische manier taken uit te voeren. Deze
mate van literacy kun je verwachten in een culturele setting waarin
traditie overheerst, gewoonten vast staan en waarin mogelijkheden
voor vrijheid, eigen keuzen en vernieuwing beperkt zijn.
Liberating literacy veronderstelt een veel hogere standaard.
Individuen maken zich noodzakelijke vaardigheden eigen om informatie
te kunnen opzoeken en om hier kritisch mee om te gaan, erover na te
denken en beslissingen te nemen. Een vitale democratie veronderstelt
deze laatste vorm: popular enlightment.
Een democratie kan alleen goed functioneren als individuen in
staat zijn zelf te denken, onafhankelijk te oordelen en onderscheid
te maken tussen goede en slechte informatie.
Een overvloed aan informatie
In het grootste deel van de geschiedenis hadden mensen te maken
met schaarse en incomplete informatie. Gegevens waren moeilijk te
verkrijgen of ontoereikend.
Nu hebben we te maken met een overvloed aan informatie.
Voortdurend worden nieuwe gegevens over ons uitgestort: uitkomsten
van opinieonderzoeken, behandelingen van ziektes, signalen van
satellieten. We verdrinken erin. De beschikbaarheid van cijfers
bereikt elke hoek van de samenleving. Goed gebruik ervan kan meer
macht geven aan individuen en bijdragen aan een democratisch debat
en het nemen van de goede beslissingen.
Ongecijferdheid (John Allen Paulos) kan ook leiden tot
uitsluiting van allerlei menselijke mogelijkheden (thuis, in
prive-leven, werk, samenleving). Lynn Steen waarschuwt dat "een
ongecijferde burger nu net zo kwetsbaar is als een ongeletterde boer
in de tijd van Gutenberg''. En zo'n terugval naar de tijden van voor
de Verlichting is onacceptabel voor een democratie.
De vraag "hoe dit gevaar te keren" heeft geleid
tot het instellen van een Quantitative Literacy Design Team
(voorzitter Steen) door de National Council on Education and the
Disciplines (NCED).
Discussienota
Het Team heeft een case statement geschreven en daarop de reactie
gevraagd van 12 respondenten. Dit vormt het begin van een nationale
discussie over de relatie tussen wiskunde, gecijferdheid en
democratie; bedoeld voor mensen in het onderwijs, maar ook voor een
veel breder publiek.
Veel ideeën over het verband tussen wiskunde en kwantitatieve
literacy belemmeren eerder het begrip; moeten dan ook nader
onderzocht worden.
Slechts een klein deel van het onderwijs dat leidt tot grip
krijgen op cijfers is terug te vinden in het wiskundecurriculum. Dat
komt omdat het wiskundecurriculum calculus-geörienteerd is en
toewerkt naar abstracte concepten die alleen in een beperkt aantal
beroepen nodig zijn. Met rekenen wordt al vroeg gestopt en
vaardigheden in complex rekenen en data-analyse worden niet
geoefend.
Daarom leiden inspanningen die meer aandacht besteden aan het
traditionele wiskundeprogramma niet noodzakelijk tot een grotere
competentie ten aanzien van kwantitatieve data en cijfers.
Gecijferdheid bereik je niet door te streven naar steeds hogere
abstractie, maar juist door toepassing en gebruik in levensechte
contexten en situaties.
Het is ook niet zo dat wiskunde en gecijferdheid niets met elkaar
te maken hebben. Het idee achter gecijferdheid is dat wiskunde naar
andere vakken en gebieden uitgebreid moet worden, waarin te vaak de
kwantitatieve aspecten van het leven niet onderkend worden. Het
opdelen in vakken is zelden mogelijk in de buitenwereld. In het
leven zijn cijfers overal en kunnen niet gescheiden worden van een
bepaald vak. Daarom ligt het voor de hand dat de
verantwoordelijkheid voor kwantitatieve literacy breed gespreid
wordt in het curriculum. Kwantitatief (leren) denken is niet alleen
de taak van de wiskundeleraar.
Een manier om het debat te benaderen zou kunnen zijn het wiskunde
curriculum te accepteren zoals het is en je af te vragen hoe je
bereikt dat meer leerlingen dat met succes afronden. Deze
discussie-nota kiest een andere benadering en stelt de vraag: wat
voor soort onderwijs leidt naar liberating literacy?
oktober 2001