De lerarenopleiding wiskunde van de Hogeschool Rotterdam heeft een geweldige website, waar ook veel interessants te vinden is voor andere wiskundedocenten.
In het schooljaar 2005-2006 heeft men besloten om een module gecijferdheid aan te bieden aan de eerstejaars studenten, om hen grip te laten krijgen op het begrip gecijferdheid en de rol die dit in toenemende mate gaat spelen in de discussie over de inrichting van het wiskundeonderwijs.
Op maandag 10 oktober 2005 heeft Kees Hoogland daar een gastcollege gegeven. Naast de eerstejaars trok dit college ook de belangstelling van een aantal ouderejaarsstudenten. Met dank aan de docenten Aad Monquil en Willem van Ravenstein.
De eerstejaars-studenten hebben een lijst vragen opgesteld. Die lijst plus de antwoorden zijn te vinden in de rubriek FAQ. Er is een videoregistratie van het college gemaakt.
Het gastcollege was grotendeels interactief. Na een basisinleiding was er een keuzemenu met korte tot zeer korte presentaties over aspecten van gecijferdheid.
De basisinleiding en een aantal keuzemenu-items staan hieronder.
Basisinleiding | PowerPoint in pdf , 50Kb |
In het keuzemenu stond onder andere: | |
Definities | PowerPoint in pdf, 19 kb |
Doelen van wiskundeonderwijs | PowerPoint in pdf, 6 kb |
Rekenen/wiskunde versus gecijferdheid | PowerPoint in pdf, 7kb |
Videoclips leerlingen vmbo/bbl/lwoo | Alleen op aanvraag |
Vragen van eerstejaarsstudenten | Zie FAQ |
Geschiedenis van gecijferdheid | PowerPoint in pdf, 900 kb |
Radical numeracy: display structures | PowerPoint in pdf, 1,3 Mb |
Embodied mathematics | PowerPoint in pdf, 250 kb |
De weergegeven informatie in pdf is alleen te lezen met Acrobat Reader. Indien u dit programma niet heeft kunt u dat gratis downloaden bij Adobe